2018:
- G. B. Skar, L. J. Jølle, A. J. Aasen
FUS-prosjektet - Hjalmar Trond Eiksund
Intro-presentasjon - Simon Calmar Andersen
READ-prosjektet - Wenke Mork Rogne & Siv M. Gamlem
Handskrift i digitale klasserom - Anne Mangen
Hvordan søke og få – i hvert fall, noen ganger – forskningsmidler - Gustaf B. Skar
(Hvordan) kan lese- og skriveopplæring bli tall som kan rapporteres til myndighetene? - Egil Gabrielsen
Er vi på rett spor? - ILS
God leseopplæring med nasjonale prøver - Gunhild Kvåle og Magnhild Vollan
Utdanningskvalitet som sakprosa. Ukeprøver og andre evalueringstekster.
2016:
- Stein Dankert Kolstø
Muntlighet i Naturfag - Wenke M. Rogne og Siv M. Gamlen
Læringsprosessar – djupneforståing og kompetansar - Wenche Jakobsen
En lærerutdanning for fremtidens skole
2014:
- Jan Inge Sørbø
Framtidas skule - Sonja M. Mork
Framtidas naturfag - K. G. Andersen
NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole - Ragnheidur Karlsdottir
Lesing og skriving i framtidas skole – analogt og/eller digitalt? - Odin Hetland Nøsen
Digital og/eller analog skoledag? - Per Bjørn Foros og Arne Johan Vetlesen
Angsten for oppdragelse - Per Bjørn Foros, HiST:
Dannelsens dialektikk – Spenningen mellom det formale og det materiale - Astrid Roe, UIO:
Kjønn og lesing i nasjonale og internasjonale leseundersøkelser -
Arne Klyve (Bergensklinikkene) og Jon Severud (Utdanningsforbundet):
Markedsspråket i offentlig sektor er verken dagligtale eller fagspråk. New Public Management – et demokratisk problem? - Åge Johnsen, HiOA:
Er målstyring i utdanningssektoren virkelig målstyring? - Laila Aase, UiB:
Danning i skolen – et truet prosjekt
2013:
- Randi Solheim, Høgskulen i Sør-Trøndelag, ALT:
«NORMPROSJEKTET» Ein presentasjon med vekt på design,
metode og samarbeid med skular - Førstelektor Benthe Kolberg Jansson, Høgskolen i Østfold og Førstelektor Hilde Traavik, Høgskolen i Bergen:
Tett på praksis - Sigrun K. Ertesvåg, Læringsmiljøsenteret:
Intervensjonsstudiar i skulen - Anne Magdalena Solbu Kleiven, Utdanningsdirektoratet:
Ungdomstrinn i utvikling – ei nasjonal satsing - May Britt Postholm:
NTNU som koordinator – rammer, muligheter og oppdraget. Innlegg og diskusjon - Henning Fjørtoft:
Frå pilot til handling. Erfaringar frå tilbydarsida i ungdomsskulesatsinga - Ingrid Nielsen:
Lesing i ungdomstrinnsatsingen – engasjement og faglighet - Gerd Åsta Bones:
Regning i u-trinnssatsinga - Trude Kringstad:
Skriving i Ungdomstrinnsatsinga
2012 og tidligere:
- Laila B. Fauske:
Lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdighet i en kunst og håndverkskontekst - Oddrun Hallås:
Lesing, skriving og muntlighet i kroppsøvingsfaget - Susanne Wolmesjö:
Rörelse och lärande - Benthe Kolberg Jansson:
Bente Kolberg Jansson Profesjonsskriving på nynorskPubl - Frøydis Hertzberg:
Frøydis Hertzberg norsklærer og faglærer NOLES 2012 - Anne Beate Mortensen-Buan og Lisbeth Karlsen:
Læremiddel og grunnleggende ferdigheter i matematikk - Elin Reikerås:
Lese og skrive i matematikkfaget - Lesing og skriving på tvers av fag:
Filmpresentasjon - Kjell Lars Berge:
Grunnleggende språklige ferdigheter – på tvers av fag - A. Håland, G. Melby, M. Wadsten, koordinatorar, Noles:
Kva er Noles? - Anne Kristine Øgreid, Høgskolen i Oslo:
Å skrive i alle fag - Helge Strømsø, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO:
Ulike komponenter i leseforståelse - Rune Andreassen, Høgskolen i Østfold:
Eksplisitt leseforståelsesundervisning - Anders Isnes, Naturfagsenteret:
Grunnleggende ferdigheter – ikke bare et ansvar for norsklæreren - Guri Melby, Skrivesenteret:
Hva vil det si å være skrivelærer i alle fag? - Marit Wadsten, Nynorsksenteret:
Lese- og skrivelærar i alle fag – og nynorsk - Anne Håland, Lesesenteret:
Kva vil det sei å vera leselærar i alle fag? - Marianne Ødegaard, Naturfagsenteret:
Grunnleggende ferdigheter i naturfag. - O. Hallås, H. Traavik, A. Ørvig, Høgskolen i Bergen:
Erfaringer med grunnleggende ferdigheter i alle fag… - Karin Dahlberg Pettersen, Fremmedspråksenteret:
Grunnleggende ferdigheter i engelsk og fremmedspråk - Erik Lund:
Lesing og skriving i historiefaget - Guro Hansen Helskog:
Danning og fellesskapsdannelse gjennom filosofisk dialog – utvikling av muntlige ferdigheter